Riian merenneito

Skulte aamulla klo 07.00

29.7. - 30.7. Kuivizissa

Kuivizi osoittautui varsin luksukseksi paikaksi. 15 latin (n.20e)hinnalle tuli vastinetta upeista suihkutiloista ja kelpo laiturista, jolla saattoi vaikka paljain jaloin sipsuttaa. Hotellin ravintolasta sai hyvin valmistettua ruokaa. Sen sijaan klubirakennus oli vain osin käytössä. Sääli sinänsä uutta pytinkiä ja hienoa terassia. Bensaa haettiin kävelemällä tonkien kanssa 4 km Salcagrivaan asti. Täysinä niitä ei edes kuviteltu kantavamme takaisin, mutta taksi maksoi vain 2,5 latia. Siihen hintaan kotomaan kuski ei häntäänsä heilauttaisi. Varsin romanttista oli istuksia lämpiminä ja pimeinä tämän sataman ruohikkoisessa rauhassa. Eilen olimme jopa ainoat vieraat, vaikka tämä on yksi Latvian parhaiten varustettuja vierassatamia. Tänään paistoi taas aurinkoinen. Lounaistuulella päästiin kevyesti 2/3 matkasta, kunnes tuuli väsähti ja kääntui lopulta pohjoiseen. Päästiin ankkuriin tähän Kihnun sataman edustalle lähelle Rock-nimistä rantaa.

Ei latin latia jäänyt, kun ostelimme Veikalsista (pikku elintarvikekauppa) viime hetken eväät. Puodin tätönen ilahtui, kun jätimme tiskille viime hilut.

Riianlahti on hassu tuulten noidankattila, missä harvoin on vallitsevaa tuulta. Sen sijaan joku neropatti saattaisi löytää säännönmukaisuuksia tuulen kääntymisessä iltaan mennessä.

Pouta on näköjään tiukassa, kun jo taas kehittää ukkosrintamaa mantereen suunnassa. Viimeinen yö Latviassa ja naapurissa häämöttää jo Viro.

Kuivizin aallonmurtaja

31.7. Lähtö Kuivizista 9.25-20.05 saapuminen Kihnuun, Viroon

Eka yö Kihnun saarella oli ankkurissa rauhaisa. Koillistuuli ei huvittanut jatkoa ajatellen, niinpä mentiin eilen aamulla ihan satamaan. Olipa surkeuden huippu! Laiturityömaa oli täydessä käynnissä ja mekkala karmiva. Veneet oli kylkikiinnityksellä ja meidän pakko viedä tuulen puolelle. Siinähän kylkilauta saikin vaurioita, kun maininki alkoi höykkyyttä suojatonta satamaa ja laiturinrämää. Ei kyllä näissä oloissa suostuttu kahta kymppiä maksamaan ja kymppi kelpasikin.

Kivaan kylän baariin tutustuttiin. Illalla vielä rantakävelyllä hietikoilla käytiin ja Rock-city baarissa leirintäalueella. Rock-nimellä ei muuten oli suoranaista tekemistä kyseisen musiikkilajin kanssa. Sen niminen laiva on noin sata vuotta sitten haaksirikkoutunut kyseiselle rannalle. Tänä aamuna lähdettiin liikkelle ahtaasta kolosta vasta, kun naapuritkin lähtivät.

Suurin osa päivästä vallitsi ihan mukiinmenevä tuuli, eikä tämä koillinen hullumpi ollutkaan. Aluksi oli reivi ja myrskyfokka. Tuuli heikkeni sittemmin, mutta Virtsua lähestyessämme kiihtyi puhuri uudelleen. Vastatuuleen paukutettiin koneella, pärskyi ja tuli vilpo. Ei siis helpolla päästy tänäänkään. Jäätiin ankkuriin paikkaan, jota kokeilin Minettellä kerran aikaisemmin. Tätä rauhaa höykyytyksen jälkeen kaivattiinkin.

Petri Kihnussa

Kihnun rakastavaiset

Kyläbaarin hanoissa löytyy Kihnussa

1.8. Lähtö Kihnusta 10.00-17.40 saapuminen Virtsuun

Alla oli reippasti vettä (aamusukelluksella kävi ilmi). 10 senttiä kellumiseen, toiset varalle. Haettiin lisää bensaa Virtsun satamasta. Vastatuulessa löpöä myös kului, joten Rukkirahusta lähtien jouduttiin armottomaan kryssiin ihan säästösyistä ja vain satamamanööverit tehtiin konein.

2.8. Lähtö Virtsusta n. 10.00-18.00 saapuminen Haapsaluun

Siljan kirjoitelmaa:

Haapsaluun saapuminen on aina yhtä mukavaa. Jälleen päästiin pizzataivaaseen ja olo tuntuu niin ihanan kotoisalta tässä Viron pikkukaupungissa. Pitkä purjehdus vaatii kuitenkin veronsa ja kaksi yötä ostetaan suosiolla tänne Veskiviigin täyden palvelun satamaan.

3.8. Haapsalussa

Suoranaista laiskottelua ja shoppailua Haapsalussa. Ihanan lämmin päivä jälleen kerran ja nautimme olostamme täällä täysin siemauksin.

Haapsalun olutsieppo tuli jostain kumman syystä koko ajan veneellemme :)